Haags nieuws: ‘Even veelzijdig als versnipperd’

Den Haag kent een veelzijdig nieuwsaanbod, met relatief veel aanbieders en nieuwsberichten. Maar dat betekent niet dat inwoners van de stad een evenwichtig nieuwsaanbod onder ogen krijgen. Met welk lokaal nieuws inwoners in aanraking komen, hangt sterk af van het platform dat zij gebruiken voor hun nieuwsconsumptie. Dat blijkt uit onderzoek van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek.

Anderhalf keer zo veel nieuws als in Amsterdam en Utrecht

Vergeleken met de eerder onderzochte steden Amsterdam en Utrecht is er in Den Haag een opvallend groot nieuwsaanbod. Bijna 60 partijen zijn met ruim 120 online en offline kanalen actief in de hofstad. In een week publiceerden zij samen meer dan 1.400 nieuwsberichten over de stad. Dat zijn anderhalf keer zoveel nieuwsbrengers én nieuwsberichten als in Amsterdam en Utrecht in dezelfde week.
Den Haag FM, Omroep West en AD Haagsche Courant zijn met 71 procent van de berichten de hofleveranciers van lokaal nieuws. Een andere opvallende speler is het weekblad Den Haag Centraal, dat in verhouding tot de andere partijen veel politiek nieuws en achtergrondverhalen brengt. Daarnaast kent Den Haag een groot aantal zelfstandige nieuwssites: afgezien van nieuwsblogs en niche-media met politieberichten en expatnieuws, springt de grote hoeveelheid buurtsites in het oog. Tegelijkertijd worden veel van die sites lang niet iedere week van vers wijknieuws voorzien en worden er veel gekopieerde berichten aangetroffen.

4 platformen, 4 nieuwsmenu’s

Dat Den Haag een veelzijdig nieuwsaanbod heeft, betekent niet dat de gemiddelde nieuwsconsument daadwerkelijk op alle vlakken geïnformeerd raakt. Wat de Hagenaar onder ogen krijgt, hangt sterk af van zijn belangrijkste nieuwsbron. Wie zijn nieuws uit de krant haalt, komt in vergelijking tot de andere platformen meer achtergrondverhalen over de Haagse politiek tegen. Op radio en tv krijgt de Haagse nieuwsconsument

Online en op Facebook is de mate van verdieping bij het Haagse nieuws sterk afhankelijk van de aanbieder. AD Haagsche Courant en Omroep West brengen context en duiding, maar op Facebook moet hun aanbod het opnemen tegen berichten over zoekgeraakte knuffels en de geslaagde buurtbarbecue op de vele wijkpagina’s die Den Haag telt. De participatiemaatschappij lijkt vooralsnog geen oplossing voor de teloorgang van de lokale journalistiek.

Naar aanleiding van het aanbodonderzoek zijn vier nieuwsmenu’s samengesteld, voor de kanalen Krant, Omroep (TV), Online en Facebook.



Verder lezen over nieuwe vertelvormen of downloaden van de flyer met resultaten via deze link.